Aktualno

EKO, BIO, trajnostno, naravno: Ali sploh poznate pravi pomen teh izrazov?

Verjamem, da tudi vi v trgovini raje posežete po izdelku, kjer je na embalaži zasledite bio, eko, naravno ali trajnostno kot pa po izdelku, ki tega napisa ne vsebuje. Pa veste kakšen pomen se skriva za temi izrazi? Več o njihoem pomenu in pasteh zavajanja izveste v nadaljevanju, kjer Andrej Šuvak, specialist za področje ekološkega kmetovanja Kmetijsko gozdarskega zavoda Maribor, pojasnjuje podrobnosti.

Uporaba izrazov »eko« in »bio« – pomen, pravila in pasti zavajanja

V Sloveniji in Evropski uniji se izraza eko in bio uporabljata kot uradni poimenovanji za ekološka živila. Pomenita, da so bila živila pridelana in predelana v skladu s strogimi pravili ekološkega kmetijstva. Šuvak poudarja: “Uporaba teh izrazov je zakonsko zaščitena – na embalaži se smeta pojaviti le, če ima izdelek pridobljen uradni certifikat enega izmed štirih kontrolnih organizacij v Sloveniji (KON-CERT, IKC UM, TÜV SÜD ali BUREAU VERITAS). Poleg izraza mora biti na izdelku jasno označen evropski logotip za ekološko pridelavo (zeleni list z zvezdicami), navedena šifra kontrolnega organa ter poreklo surovin.”

Vir: Wikimedia Commons

Naravno, zdravo, trajnostno – samo mit?

Kje je še potrebna posebna pozornost? Poleg osnovnih izrazov za ekološke izdelke se v trgovinah pogosto pojavljajo tudi oznake, kot so naravno, zdravo ali trajnostno. Strokovnjak poudarja:

Te besede pri potrošniku ustvarjajo pozitiven vtis, vendar niso pravno zaščitene in zanje ne obstajajo enotni standardi. Zato jih lahko uporablja vsak proizvajalec, kar pogosto vodi v tako imenovani greenwashingzavajajoče predstavljanje izdelka kot okolju prijaznega ali trajnostnega, čeprav za to ni ustreznih dokazov.

Nove direktive EU prinašajo manj zavajanja potrošnikov

Za zagotovitev večje preglednosti je EU pripravila nove predpise, kot je Direktiva o okoljskih trditvah (Green Claims Directive), ki zahtevajo, da morajo biti vse okoljske navedbe preverljive, utemeljene in jasno razložene. Previdnost ni nikoli odveč. Potrošniške organizacije opozarjajo, da je na trgu že več sto različnih oznak, od katerih so mnoge nejasne in potrošnika zmedejo.

Poglejte logotip, šifro in poreklo, da se izognete marketinškim trikom

Strokovnjak zaključuje: “Potrošnikom se priporoča, da pri nakupu ekoloških živil vedno preverijo: prisotnost uradnega EU logotipa, šifro certifikacijskega organa in poreklo sestavin. Le tako je mogoče biti prepričan, da izdelek res izpolnjuje zahteve ekološkega kmetijstva, in se izogniti marketinškim trikom, ki temeljijo zgolj na lepih, a praznih obljubah.”

Delitve: