V šolstvu se obeta pomembna novost. Z današnjim dnem je namreč v javni razpravi nov Pravilnik o preverjanju in ocenjevanju znanja ter napredovanju učencev v osnovni šoli, ki naj bi veljal že konec septembra. Ključna sprememba bo jasna ločitev med preverjanjem in ocenjevanjem znanja, kar je bila doslej ena od večjih slabosti sistema.
Minister za vzgojo in izobraževanje Vinko Logaj poudarja, da je “preverjanje in ocenjevanje treba popolnoma ločiti”. Po njegovih besedah so se v šolah uveljavile prakse, kjer so učenci pisali več zaporednih testov, prvi kot “preverjanje”, drugi pa že z oceno, a s tem se je izgubil pravi namen preverjanja, ki bi moral biti predvsem povratna informacija o napredku učenca.
Direktorica Zavoda za šolstvo Jasna Rojc dodaja, da je namen preverjanja pomagati učencu, da sproti razume snov in ne zapade v učenje na pamet. “Uspešne države se osredotočajo na učenca, na njegov proces učenja, pri nas pa preveč na učitelja,” opozarja.
Povratna informacija, ne le številka
Po poročanju medija Žurnal24 naj bi novi pravilnik določil, da bo preverjanje namenjeno predvsem spremljanju znanja, ocenjevanje pa bo ostalo kot zaključek učnega procesa. “Za izvajanje procesa ima učitelj avtonomijo, preverjanje pa mora biti del poti, ne samo predpriprava na oceno,” pojasnjuje minister Logaj.
Ravnatelji osnovnih šol že dolgo opozarjajo, da je trenutno število zahtevanih ocen preveliko in učiteljem “zavezuje roke”. Ravnateljica OŠ Lava v Celju Marijana Kolenko pravi, da to vodi v kampanjsko učenje in lovljenje ocen, ne pa v poglabljanje znanja. Po njenih besedah bi morali imeti učitelji možnost upoštevati tudi trud in napredek učenca, ne le klasičnih testov: “Če otrok ve, da se trud upošteva, bo imel motivacijo, da se poglobi v snov.”
Cilj: manj učenja na pamet
Glavni cilj novega pravilnika je tako zmanjšati pritisk na število ocen in omogočiti, da ocene odražajo celostno znanje učenca, ne le rezultate pisnih nalog. Ravnatelji upajo, da bo sprememba prinesla več prostora za sprotno spremljanje znanja in spodbujala razumevanje namesto učenja na pamet.