Z začetkom leta 2026 bo v Evropski uniji začel veljati pomemben varnostni ukrep: vsi na novo homologirani avtomobili bodo morali biti opremljeni z nadgrajeno različico sistema klica v sili eCall, imenovano Next Generation eCall (NG eCall). Leto kasneje, 1. januarja 2027, bo obveza razširjena še na vse nove avtomobile v prodaji.
Kaj prinaša nova tehnologija?
Doslej je sistem eCall deloval na 2G in 3G omrežjih, ki jih operaterji postopoma ugašajo. Nadgrajeni eKlic bo temeljil na sodobnih 4G in 5G omrežjih, kar pomeni hitrejši in zanesljivejši prenos podatkov ter več možnosti za pomoč ob nesrečah. Poleg lokacije in smeri vožnje bo sistem lahko posredoval tudi dodatne informacije, kot so zdravstveni podatki poškodovanih ali celo video s kraja nesreče.
Operaterji bodo lahko na daljavo sprožili določene varnostne funkcije v vozilu, denimo hupo, utripanje luči ali blokado vžiga. Novi sistem bo namenjen tudi širšim skupinam, med drugim avtobusom, tovornjakom in osebnim napravam.
Slovenija že pripravljena
Iz Uprave RS za zaščito in reševanje so pred časom za Žurnal24 pojasnili, da so centri za obveščanje v Sloveniji že prilagojeni na novo generacijo eKlicev prek 4G in 5G: “Po naših podatkih imajo vozila, ki so trenutno na trgu, še vedno vgrajene naprave za eKlic klice prve generacije. Odgovornost za nadgradnjo oziroma zamenjavo eKlic modulov teh vozil, da bodo lahko pošiljala klice tudi po ukinitvi omrežij 2G in 3G, je na strani proizvajalcev vozil. Mi bomo tudi v prihodnje zagotavljali sprejem eKlic klicev obeh generacij, vendar nimamo vpliva na to, kako dolgo bodo operaterji še zagotavljali delovanje vsaj 2G omrežja.”
Telekom Slovenije pa je dodal, da bo ob uvedbi NG eCall nekaj časa deloval vzporedno tudi stari sistem. Slovenija je sicer med pionirji na tem področju, saj je eKlic uvedla že decembra 2015 kot prva članica EU.
Koliko bo stalo?
Natančne cene dodatne opreme proizvajalci ne razkrivajo, a modul pri prvi generaciji ni presegal približno 100 evrov. Ker pa mora biti sistem neodvisen od avtomobila (z lastnim zvočnikom, baterijo in tipko za ročno sprožitev), proizvajalci ob razvoju novih modelov načrtujejo dodatne prilagoditve. Pomembno je, da brez delujočega eKlica vozilo ne bo opravilo tehničnega pregleda.