Slovenski osnovnošolski učitelji imajo v povprečju 45 let, srednješolski pa 48 let, kar je primerljivo s povprečjem držav OECD. Tako kažejo rezultati mednarodne raziskave poučevanja in učenja TALIS 2024. Učitelji kot največje vire stresa navajajo ustrahovanje in žalitve učencev, preveliko število ur pouka ter izzive, povezane z raznolikostjo učencev. Petina učiteljev zadnjega triletja osnovne šole razmišlja o menjavi poklica v naslednjih petih letih. Že takoalitako pa jih je premalo.
Pod stresom zaradi žaljivih učencev
Na ministrstvu za vzgojo in izobraževanje so predstavili izsledke raziskave, ki jo v Sloveniji izvaja Pedagoški inštitut. Kot je na novinarski konferenci navedla Barbara Japelj Pavešić s Pedagoškega inštituta, je bilo glede na podatke iz raziskave lani 32 odstotkov osnovnošolskih učiteljev starejših od 50 let (leta 2018 39 odstotkov), med srednješolskimi pa je bilo takih 49 odstotkov (leta 2018 46 odstotkov).
Po podatkih iz raziskave so največji dejavniki stresa v Sloveniji ustrahovanje in žalitve učencev, preveč ur pouka ter upoštevanje raznolikosti učencev. Ti dejavniki so po besedah Japelj Pavešić glavni razlogi za strah tudi drugje po svetu. V Sloveniji je med učitelji v zadnjem triletju osnovne šole (OŠ) zadovoljstvo od leta 2018 do 2024 padlo z 90 odstotkov na 85 odstotkov. Skoraj petina slovenskih učiteljev v zadnjih treh letih OŠ ima namen v petih letih zamenjati poklic, kaže raziskava.
Naklonjeni uporabi digitalnih orodij pri pouku
Raziskava kaže tudi, da učitelji močno poudarjajo potrebo po dodatnem izobraževanju in usposabljanju. Več kot polovica bi si želela več znanja o podpori socialnemu in čustvenemu učenju učencev, o vodenju razreda ter o sodelovanju s starši in sodelavci. Manj pogosto pa omenjajo željo po dodatnih izobraževanjih s področja svojih predmetov ali vodenja šole.
Po besedah Japelj Pavešić so slovenski učitelji naklonjeni uporabi digitalnih orodij pri pouku. Le tretjina meni, da digitalna sredstva učence odvračajo od učenja, medtem ko je v povprečju držav OECD takšnih učiteljev kar polovica.
TALIS, ki ga OECD izvaja od leta 2008, zbira mnenja učiteljev in ravnateljev o poučevanju, delovnih pogojih in šolskem okolju. Slovenija je sodelovala že trikrat – leta 2008, 2018 in 2024. V zadnji raziskavi je sodelovalo 55 držav in več kot 250.000 učiteljev, med njimi 10.805 iz Slovenije.