Varnostna razdalja med vozili je še vedno velik izziv slovenskega prometa. Po podatkih Agencije za varnost prometa (AVP) je bila v zadnjih treh letih ena izmed petih najpogostejših vzrokov prometnih nesreč prav neustrezna, predvsem prekratka razdalja med vozili. Med 1. januarjem 2022 in 31. marcem letos je bilo zaradi tega zabeleženih kar 6.158 prometnih nesreč. Ena oseba je umrla, 76 se jih je huje poškodovalo, 2.682 pa lažje.
Trije novi merilniki varnostne razdalje na slovenskih cestah
Kot odgovor na skrb vzbujajočo statistiko je AVP konec marca uvedla pilotni projekt z namestitvijo prvih treh prikazovalnikov varnostne razdalje. Prvi sistem so postavili 25. marca v Borovcih, sledila sta še dva v Selnici ob Dravi in Slovenj Gradcu. Vsi trije že delujejo – od 22. aprila naprej izvajajo tako imenovane prikrite meritve, torej brez vklopljenih zaslonov, ki bi voznikom prikazovali opozorila.
Preventiva, ne represija
Gre za izključno preventivni ukrep, poudarjajo na AVP. Sistemi ne beležijo prekrškov in ne izrekajo kazni. Namenjeni so ozaveščanju voznikov in zbiranju podatkov za analizo prometne varnosti. Prvi prikazovalnik v Borovcih bo voznike začel opozarjati konec tedna, preostala dva pa naj bi to funkcijo prevzela sredi maja.
Kako sistem deluje?
Merilnik sestavljata kamera z računalnikom in približno 100 metrov oddaljen prikazovalnik. Kamera zazna vozilo in izmeri časovni razmik med dvema zaporednima voziloma, ki prečkata vnaprej določeno točko. Če ta čas znaša manj kot dve sekundi, se na zaslonu prikaže opozorilo o premajhni varnostni razdalji. Če je razdalja ustrezna, voznik prejme spodbudno sporočilo.
Zbrani podatki kot osnova za nadaljnje ukrepe
Sistemi poleg opozarjanja beležijo tudi podatke, ki so v celoti anonimizirani. Med drugim zbirajo informacije o povprečni in minimalni varnostni razdalji, številu in tipu vozil ter omogočajo analize za oblikovanje dodatnih infrastrukturnih ukrepov na nevarnih odsekih cest.
Prvi rezultati spodbudni
Izkušnje z obstoječimi sistemi v Sloveniji kažejo, da se je varnostna razdalja po uvedbi prikazovalnikov povečala za 30 do 35 odstotkov. Čeprav se je učinek kasneje nekoliko zmanjšal, je dolgoročno zaznati približno 25-odstotno izboljšanje, kar strokovnjaki ocenjujejo kot pomemben korak k večji varnosti na cestah.
Možnost širše uporabe po občinah
Na AVP razmišljajo, da bi po zaključku pilotnega projekta uvedli shemo brezplačnega najema prikazovalnikov tudi za varnostno razdaljo – podobno kot to že več let uspešno izvajajo z merilniki hitrosti “Vi vozite”. Letno jih namreč v brezplačni desetmesečni najem prejme 15 občin.