Evropska unija bo 1. januarja 2027 uvedla nov sistem trgovanja z emisijami ogljikovega dioksida – ETS II. Gre za prelomno spremembo: posledice sistema bodo prvič neposredno občutila tudi zasebna gospodinjstva, predvsem pri ogrevanju in vožnji. Ključen premik prinaša tudi dejstvo, da cen emisij ne bo več določala politika, temveč trg.
Od fiksnih cen k trgovanju
Nemčija trenutno uporablja fiksno ceno 55 evrov na tono CO₂, da spodbuja prehod na okolju prijaznejše rešitve, kot so toplotne črpalke in električni avtomobili. A od leta 2027 bo v veljavi evropski sistem ETS II, ki bo deloval po tržnih načelih in zajel tudi distribucijo goriv za promet in ogrevanje.
Podjetja, ki prodajajo fosilna goriva – na primer naftni in plinski distributerji – bodo morala kupiti emisijske certifikate za povzročene emisije. Te stroške bodo prenesla na potrošnike, kar pomeni višje stroške za gospodinjstva.
Začetek trgovanja: prva terminska borza za emisije
Že 6. maja 2025 se je začela prva faza uvedbe ETS II z odprtjem terminske borze za emisijske certifikate. Na njej se sklepajo pogodbe za obdobje po letu 2027. Trenutne cene na borzi so tako predvsem odraz pričakovanj o prihodnjem razvoju.
Čeprav naj bi terminsko trgovanje podjetjem omogočilo zaščito pred cenovnimi nihanji, pa so s tem povezana tudi tveganja – zlasti če se dejanska cena kasneje močno razlikuje od pričakovane.
Prva cena: 73 evrov na tono CO₂
Po podatkih energetskega portala Energate je bilo na prvi dan trgovanja zamenjanih okoli tisoč certifikatov. Uvodna cena je znašala 73 evrov na tono CO₂ – precej več od trenutne fiksne cene v Nemčiji.
Če bi se ta raven ohranila, bi to v praksi pomenilo okoli 18 centov višjo ceno za liter bencina ter okoli 1,5 centa več na kilovatno uro zemeljskega plina.
Koliko bomo dejansko plačevali več?
Čeprav so trenutne cene še špekulativne, se ujemajo z napovedmi številnih analiz. Bloomberg NEF ocenjuje, da bi lahko cena emisij do leta 2030 dosegla 149 evrov na tono CO₂, druge študije pa omenjajo celo razpon med 100 in 300 evri.
Avtomobilski klub ADAC opozarja, da bi se lahko stroški za potrošnike podvojili. Njihov strokovnjak Stefan Gerwens je februarja 2025 za nemški »Bild« napovedal, da bi se liter goriva lahko podražil za 35 do 38 centov. Po mnenju ekonomista Achima Wambacha iz Centra za evropske gospodarske raziskave (ZEW) pa dolgoročno ni izključena niti cena 200 evrov na tono – kar bi pomenilo dodatnih 60 centov na liter goriva.
Namesto »podnebnega denarja« cenejša elektrika?
Vlada kanclerja Friedricha Merza (CDU) podpira uvedbo ETS II. A obljubljeni »podnebni denar«, s katerim bi gospodinjstvom povrnili dodatne stroške, za zdaj ostaja neuresničen. Namesto tega naj bi se prihodki iz sistema uporabili za znižanje cen elektrike.
Med redkimi neposrednimi olajšavami ostaja višje nadomestilo za potne stroške: od 21. kilometra poti dalje se povračilo poveča na 38 centov na kilometer. Vsi ostali pa bodo morali računati na višje stroške, še posebej tisti, ki uporabljajo avtomobile z motorji na notranje izgorevanje ali plinsko ogrevanje.
Sporočilo trga: fosilna goriva bodo dražja
Začetna cena 73 evrov na tono CO₂ sicer ni zagotovljena, a jasno kaže smer: trg pričakuje nadaljnjo rast. Če se bodo napovedi uresničile, bo raba fosilnih goriv postala bistveno dražja – z občutnimi posledicami za milijone gospodinjstev po vsej EU.
Evropska unija si sicer pušča možnost, da uvedbo sistema prestavi za eno leto, a za zdaj vse kaže, da se nova doba emisijskega trgovanja hitro približuje.