Vam je že kdaj zaradi gneče na cestah “počil film”? Redni jutranji in popoldanski prometni zamaški mnogim povzročajo stres in izgubljen čas. Na portalu predlagam.vladi.si se je tako nedavno pojavil predlog za mobilno aplikacijo, ki naj bi pripomogla k zmanjšanju gneče, znižala stroške prevoza, varovala okolje in olajšala mobilnost, predvsem v ruralnih območjih. Kako realna je ta ideja? Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo je podalo uradni odziv.
Kaj bi prinesla nova aplikacija?
Predlog temelji na nadgradnji že uveljavljenih taksi aplikacij, kot so Uber, Bolt ali Lyft. Vendar z veliko razliko: aplikacija bi delovala pod nadzorom države in ne bi omogočala zgolj komercialnih prevozov. Potniki bi v aplikacijo vpisali svoj cilj in čas odhoda, voznik, ki se pelje v isto smer, pa bi prevoznika obvestil o možnosti prevzema sopotnika. Posebnost predloga je omejitev plačil, ki bi potnikom omogočila, da prevoz plačajo do petine običajne taksi cene. To bi spodbujalo voznike, da pobirajo sopotnike in s tem zmanjšajo število avtomobilov na cesti.
“Najlažje vam ‘novo’ mobilno aplikacijo obrazložimo na konkretnem primeru. Predstavljajte si, da ste potnik in želite potovati iz točke A v točko B. Prižgete aplikacijo ter v aplikacijo vnesete podatek kam želite potovati ter kdaj želite potovati. Aplikacija bo v realnem času določila vašo lokacijo in obvestila vsakega voznika osebnega vozila (prevoznika), ki ima prižgano aplikacijo in se pelje mimo vas v smeri vašega cilja. Da se to lahko zgodi mora seveda tudi prevoznik prižgati aplikacijo ter v aplikacijo vnesti cilj njegove poti. Prevozniku nato aplikacija sporoči, kje naj se ustavi, da vas pobere. Do tu je vse skoraj tako kot, da bi poklicali taksi. Za razliko od taksija pa bi država omejila plačilo, ki ga plača potnik prevozniku do največ okoli 1/5 vrednosti, kot bi bil strošek taksija. Z omejevanjem plačil, bi bili vozniki avtomobilov primorani, pobrati potnike spotoma in jih tudi voziti samo tja, kamor potujejo sami. Na tak način bi se v avtomobilih peljalo po več ljudi hkrati, kar bi signifikantno odpravilo gnečo na cestah, vozniki avtomobilov bi bili denarno nagrajeni, potniki pa bi dobili hitre, enostavne, pogoste in cenovno ugodne prevoze, še posebej ranljive skupine potnikov (mlajši, starejši, invalidi…) v ruralnem okolju. Prav tako bi takšna aplikacija tudi pripomogla k večji varnosti, tako za voznika, kot tudi sopotnika-e, saj bi aplikacija tudi omogočala medsebojno ocenjevanje. S tem bi tudi izločili neprimerne oziroma nevarne uporabnike aplikacije iz sistema. Država bi z zmanjšanjem gneče na cestah omogočila bolj konkurenčno okolje ter privarčevala mnogo davkoplačevalskega denarja, saj državi ne bi bilo več potrebno subvencionirati nerentabilnih avtobusnih povezav. Seveda bi s pomočjo omenjene aplikacije tudi varovali okolje saj bi signifikantno zmanjšali izpuste CO2 v prometu. Ker bi država nadzirala maksimalna plačila, tudi ne bi smela obdavčiti prejemkov prevoznikov, saj bi le ti skrbeli za dobrobit družbe in okolja,” je na predlagam.vladi.si podrobneje pojasnil pobudnik.
Če povzamemo, bi torej tak sistem omogočil:
- več ljudi v avtomobilu hkrati in s tem manjšo gnečo na cestah;
- znižanje stroškov za potnike;
- večjo varnost z možnostjo ocenjevanja uporabnikov;
- izboljšano mobilnost ranljivih skupin, zlasti na podeželju;
- manjše izpuste CO2 in boljšo varovanje okolja;
- prihranek davkoplačevalskega denarja z zmanjšanjem potrebe po subvencijah za nerentabilne avtobusne linije.
Kaj o predlogu meni Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo?
Ministrstvo je izrazilo zanimanje za ukrepe, ki bi omilili prometne razmere, predvsem okoli Ljubljane, kjer so zastoji še posebej izraziti. Delovna skupina vlade med možnimi ukrepi obravnava tudi digitalno aplikacijo za sopotništvo. A trenutno se državni organi odločajo za preprostejšo in hitreje izvedljivo varianto, ki naj bi bila tudi bolj realistična glede na trenutno stanje.
Pri načrtovanju naprednejše aplikacije pa se pojavljajo številne ovire, med njimi:
- tveganje, da aplikacija ne bo dosegla zadostnega števila uporabnikov za učinkovito delovanje;
- nejasnosti glede davčne obravnave in nadzora;
- varnost osebnih podatkov in odgovornost voznikov;
- sistem povračila stroškov prevoza na delo;
- skrbi uporabnikov, da bi obstoječe aplikacije zaradi novega sistema prenehale delovati.
Kaj je v pripravi?
Nacionalni center za upravljanje prometa (NCUP) v okviru Ministrstva za infrastrukturo pripravlja izbrano rešitev, ki vključuje vzpostavitev portala SiMO. Ta portal že omogoča načrtovanje poti z javnim potniškim prometom, kmalu pa bo integriral tudi sistem Prevoz.org, ki ponuja deljene prevoze in ima že obsežno bazo uporabnikov. Tako bodo uporabniki SiMO prejeli povezave do možnosti prevoza z avtobusom, vlakom in tudi z delitvenim prevozom.
Prednosti te poti so 1) izkoriščanje že obstoječe baze uporabnikov Prevoz.org, ki ima trenutno okoli 85.000 rednih uporabnikov, in 2) reguliran sistem deljenih prevozov z omejitvijo cen in pogojev za voznike.
Država poudarja, da javni prevoz mora ostati zanesljiv in predvidljiv, zato ni predvidena popolna ukinitev subvencij za avtobusne povezave, temveč uvajanje prevozov na zahtevo za bolj nerentabilna območja.
Ali lahko mobilna aplikacija res zmanjša gnečo?
Čeprav popolna rešitev še ni v rokah uporabnikov, strokovnjaki ocenjujejo, da lahko digitalna aplikacija za sopotništvo pomembno dopolni obstoječi prevozni sistem, še posebej, če jo bo uporabljalo dovolj veliko število ljudi. Zmanjševanje posameznih vozil na cestah namreč lahko pripomore k večji pretočnosti, varnosti in nižjim emisijam. Odgovor Ministrstva lahko v celoti preberete na tej povezavi.