Gospodarstvo

Aplikacijo ‘Veš kaj ješ’ do zdaj preneslo več kot 75.000 Slovencev, kaj je njena posebnost?

Zveza potrošnikov Slovenije (ZPS) je osvežila svojo priljubljeno aplikacijo ‘Veš kaj ješ’, ki potrošnikom na preprost in interaktiven način pomaga razumeti hranilne vrednosti živil. Uporabnik s skeniranjem črtne kode izdelka takoj dobi barvno oznako, zeleno, oranžno ali rdečo, podobno kot na semaforju, kar mu olajša odločitev o nakupu.

Aplikacijo je doslej preneslo več kot 75.000 uporabnikov, od tega jo aktivno uporablja 35.000 ljudi. Na ZPS pravijo, da je to “digitalni vodnik za vse, ki želijo jesti zdravo, premišljeno in trajnostno”.

Od kosmičev do paštet: razlike, ki jih ne vidimo

V zadnji posodobitvi so v bazo vključili številne nove izdelke, kar pomeni, da lahko uporabniki zdaj preverijo hranilne vrednosti večine predpakiranih živil na slovenskem trgu. Po besedah Igorja Pravsta z Inštituta za nutricionistiko, ki soustvarja aplikacijo, je to ključno, saj je večina tovrstnih izdelkov “visoko procesiranih, zato je znanje o hranilnih vrednostih še toliko pomembnejše”.

Pravst je kot primer navedel koruzne kosmiče; nekateri imajo manj kot dva grama sladkorja na 100 gramov, drugi pa kar 35 gramov, čeprav se oglašujejo kot zdravi in obogateni z vitamini. “Potrošnik tega, če ne preveri hranilne vrednosti, ne more vedeti,” je opozoril.

Aplikacija spreminja tudi proizvajalce

Na ZPS ugotavljajo, da aplikacija ne vpliva le na potrošnike, ampak tudi na živilsko industrijo. “Nekateri proizvajalci so spremenili sestavo živil, da bi dosegli boljšo oceno,” je povedal Pravst in dodal primer slovenskega proizvajalca, ki je samoiniciativno spremenil recepturo paštet.

Predsednica ZPS Jasmina Bevc Bahar je poudarila, da se s tem “povečuje prehranska pismenost, uravnotežena izbira pa postaja bolj preprosta in vidna”. Ob tem pa je dodala, da paštete kljub izboljšavam niso živilo, “ki bi ga priporočali za vsakodnevno uporabo, temveč občasno in zmerno”.

Največja past? Marketinški triki za otroke

Kot največji izziv ostaja zavajajoče oglaševanje živil z visoko vsebnostjo sladkorja, soli ali maščob. “Proizvajalci z domiselnimi trditvami in embalažo nagovarjajo predvsem otroke, ki težje presodijo, katero živilo je res boljše,” opozarjata tako Pravst kot Bevc Baharjeva.

Aplikacija ‘Veš kaj ješ’ zato ni le digitalni pripomoček, ampak orodje, ki spreminja način, kako Slovenci gledajo na hrano in kako jo izbirajo.

Delitve: