Incidenti, ki se v zadnjih tednih vrstijo na železniških tirih po državi, so po besedah ministrice za infrastrukturo Alenke Bratušek mnogo več od vandalizma. Tiste, ki to počnejo, je pozvala, naj nemudoma prenehajo, saj gre za zelo hude stvari, ki ogrožajo življenja.
Poziv, naj nemudoma končajo s takšnimi dejanji
“Kot sem seznanjena, vsi pristojni organi preiskujejo, kaj se dogaja. Nekaj teh ljudi, ki to delajo, so že odkrili. Pričakujem, da čim prej pridejo do dna tej stvari in da se tovrstno početje konča,” je Bratušek dejala ob robu današnje okrogle mize o izzivih na področju cestne varnosti v Ljubljani.
Opozorila je, da vandali ne povzročajo zgolj materialne škode, pač pa ogrožajo življenja. “Pozivam jih, naj nemudoma končajo s takšnimi dejanji. Čeprav se mogoče njim zdi lahko to zabavno, gre res za hude, hude stvari,” je ponovila.
Po ministričinih besedah je sicer praktično nemogoče, da bi imeli celotno infrastrukturo ves čas pod nadzorom, upravljalec – podjetje SŽ-Infrastruktura – pa po njenih besedah išče ukrepe, s katerimi bi jo še bolj zaščitili. Kot je dodala, podatki zaenkrat kažejo, da se incidenti dogajajo v Sloveniji, ne tudi širše. “Mogoče je nekomu to igra, ki pa ima lahko katastrofalne posledice,” je še enkrat opozorila ministrica.
O incidentih tudi operativna skupina sveta za nacionalno varnost
Incidente na železnicah obravnava tudi operativna skupina sveta za nacionalno varnost, so za STA pojasnili v uradu vlade za komuniciranje. Ustanovljena je bila posebna koordinacija, ki incidente pregleduje z vseh možnih vidikov. Pomen tega je za STA izpostavil tudi Denis Čaleta z Inštituta za korporativne varnostne študije.
Operativna skupina sveta za nacionalno varnost je že ob prvih incidentih na slovenskih železnicah pozvala k tesnemu sodelovanju vseh pristojnih organov, posebej policije in obveščevalnih služb, da incidente obravnavajo skrajno resno, so navedli v uradu za komuniciranje.
“Ustanovljena je bila posebna koordinacija, ki incidente pregleduje z vseh možnih vidikov, pri čemer ne izključuje nobenih možnosti. Cilj je zaščita železniške infrastrukture in s tem zagotavljanja varnosti vseh udeležencev v prometu,” so zapisali. O izsledkih preiskav javnost po njihovih navedbah obvešča policija.
Že manjši incidenti imajo lahko velike posledice
Kot je poudaril Čaleta, med kritično infrastrukturo sodi le del železniškega omrežja. “Dejstvo pa je, da je iz več zornih kotov problematično vsako dejanje, ki kakorkoli onemogoča neprekinjeno delovanje te infrastrukture,” je dejal.
Prvi tak vidik je po njegovih besedah varnost, saj imajo lahko že manjši incidenti velike posledice, tudi onesnaženje okolja zaradi morebitnega izliva strupenih snovi iz vlakovnih kompozicij ali človeške žrtve. Opozoril je tudi na možnost širjenja prepričanja, da železniška infrastruktura ni varna za uporabo.
“Odgovorni morajo absolutno resno nasloviti vsa ta tveganja, ki se zdaj pojavljajo že daljše časovno obdobje,” je poudaril.
Sabotaža z namenom ustvariti vtis poslabšanih varnostnih razmer v državi?
O motivih za početje posameznikov, ki na železniško progo postavljajo predmete in povzročajo poškodbe na infrastrukturi, je po njegovih besedah težko soditi. V nekaterih primerih gre morda za vandalizem, v drugih je lahko razlog kraja materialov, izključiti pa ni mogoče niti možnosti sabotaž, je dejal.
“Zavedati se je treba, da je transportna povezava z Luko Koper strateško pomembna ne le z gospodarskega stališča, ampak tudi s širšega varnostno-geostrateškega. V določeni meri namreč predstavlja tudi pomembno transportno žilo do ukrajinskega kriznega območja,” je povedal.
Ugiba se tudi, da bi lahko šlo za sabotaže z namenom ustvariti vtis poslabšanih varnostnih razmer v državi, kar naj bi jo destabiliziralo. Kot je dejal Čaleta, morajo to ugotoviti pristojni organi. “Si pa kot državljan Slovenije srčno želim, da nismo prišli v to stanje duha, da smo zaradi možne destabilizacije trenutnih razmer pripravljeni ogrožati tudi tako pomembno infrastrukturo, kot so slovenske železnice, in posledično ogrožati tudi človeška življenja,” je poudaril.
Bodo železnice nadzorovali z brezpilotnimi letalniki?
Slovenski varnostni organi morajo zato po njegovih besedah z vso resnostjo preveriti vsa možna ozadja incidentov, v sodelovanju s pristojnimi na Slovenskih železnicah pa najti načine za še bolj učinkovito zagotavljanje varnosti železniške infrastrukture.
Dejstvo je, da je ta zelo razvejana in jo je težko stalno nadzirati, vendar si je pri tem do neke mere mogoče pomagati s tehnologijo, je dejal. Pri tem je med drugim izpostavil brezpilotne letalnike.
“Je pa na drugi strani res in to je tudi včeraj zelo odkrito poudaril generalni direktor Slovenskih železnic (Dušan Mes, op. STA), da je del infrastrukture zelo zastarel, zato je integracija nekih novih tehnoloških sredstev za nadzor tam otežena ali pa onemogočena,” je dodal.
STA













