Gospodarstvo

Digitalna vozniška: Kdaj prihaja in ali bo res zaostrila pogoje za starejše?

Evropska unija pripravlja novo direktivo, ki bo korenito posodobila sistem vozniških dovoljenj. Ena največjih sprememb je uvedba digitalnega vozniškega dovoljenja, ki bo v prihodnjih letih postalo realnost v vseh državah članicah, tudi v Sloveniji. Kdaj prihaja in kakšne spremembe prinaša? Po odgovore smo se obrnili na Ministrstvo za infrastrukturo.

Digitalno vozniško dovoljenje bo elektronska različica klasične plastične kartice, ki bo dostopna prek posebne aplikacije na pametnem telefonu. Države članice bodo morale najkasneje štiri leta po sprejemu direktive omogočiti izdajo in priznavanje digitalnih dovoljenj.

Vozniki bodo še vedno imeli možnost izbire: ob digitalnem dovoljenju si bodo lahko omislili tudi fizično različico – ta bo še naprej pomembna za dokazovanje vozniških pravic zunaj EU, so nam pojasnili z Ministrstva za infrastrukturo.

Kaj bo nova direktiva še prinesla?

Poleg uvedbe digitalnega dovoljenja bo direktiva uvedla tudi enotne standarde za izdelavo fizičnih in digitalnih dovoljenj ter jasna pravila za njihovo priznavanje med državami članicami. Pomembno je, da bodo digitalna dovoljenja, izdana šele tri leta po sprejetju direktive, avtomatsko priznana v celotni EU. Prej izdana pa bodo priznana le, če bodo izpolnjevala vse nove tehnične pogoje.

Aplikacije za digitalna dovoljenja bodo brezplačne, temeljile pa bodo na evropski digitalni identiteti. Države članice bodo morale objavljati informacije za preverjanje dovoljenj in medsebojno sodelovati. Prav tako bodo morale zagotoviti, da preverjanje vozniških pravic ne vključuje shranjevanja osebnih podatkov, ampak se ti podatki uporabljajo izključno za namen preverjanja.

Kaj pa starejši vozniki?

Med prebivalci, še posebej starejšimi, so se že pojavile skrbi, da bi nova ureditev lahko zaostrila pogoje za podaljševanje vozniških dovoljenj. A iz Ministrstva za infrastrukturo zagotavljajo, da trenutni predlog ne uvaja strožjih pravil za starejše.

V Sloveniji in večini drugih držav članic EU je danes veljavnost vozniških dovoljenj za običajne kategorije 10 let (lahko tudi 15), za težja vozila pa 5 let. Države lahko že zdaj (in bodo to lahko tudi v prihodnje) po 50. letu starosti obdobje veljavnosti skrajšajo, če to ocenijo kot potrebno zaradi pogostejših zdravstvenih pregledov ali drugih ukrepov.

“Večina držav članic se je odločila za splošno veljavnost, ki je določena v direktivi (Belgija, Bolgarija, Hrvaška, Češka, Estonija, Irska, Lativja, Litva, Španija, Švedska, …), in sicer 10-15 let za nižje kategorije in 5 let za višje kategorije, z opcijami za krajšo veljavnost zaradi omejene telesne in duševne zmožnosti za vožnjo motornega vozila ali zaradi dosežene starosti (npr. 65 ali 70 let),” so pojasnili.

Na vprašanje, kako se bo država odzvala na zmanjšano mobilnost starejših, ki zaradi novih pravil ne bodo upravičeni do vozniškega dovoljenja, so nam z Ministrstva odgovorili, da “nova pravila kot tudi veljavna pravila temeljijo na telesni in duševni zmožnosti za vožnjo motornega vozila. Temeljni pogoj za izdajo in podaljšanje veljavnosti vozniškega dovoljenja je še vedno običajno prebivališče osebe v državi, ki izdaja oziroma podaljšuje veljavnost vozniškega dovoljenja, ter nadaljnji obstoj telesne in duševne zmožnosti za vožnjo motornega vozila.”

Kako bo uvedba potekala in kaj to pomeni za izmenjavo podatkov med državami?

Trenutno je nova direktiva še v postopku sprejemanja in pričakovati jo je do konca leta 2025. Natančna pravila za uvedbo digitalnega dovoljenja bodo oblikovana po sprejemu direktive in z njo povezanih izvedbenih aktov. Šele nato bo Slovenija direktivo prenesla v svoj pravni red.

Kot so nam zatrdili z Ministrstva, uvedba digitalnega vozniškega dovoljenja ne bo pomenila avtomatske izmenjave podatkov med državami članicami.

Delitve: