Politika

Tudi občinski redar lahko zahteva, da mu pokažete “osebno”

osebna izkaznica

Veliko ljudi je prepričanih, da podatke o identiteti lahko preverja samo policija. V resnici pa med postopkom nadzora nad prekrški enako pooblastilo pripada tudi občinskemu redarju, zato je zavrnitev identifikacije lahko kaznovana.

Mnogi redarje še vedno razumejo kot “podaljšano roko občine”, ki zgolj obvešča in opozarja, ne pa tudi uradno postopajo. Zakon pa jim daje širša pooblastila, kot se večina ljudi zaveda. Kadar redar nadzira prekršek na javni površini ali prometno ureditev v pristojnosti občine, lahko od posameznika zahteva osebne podatke.

Najpogostejše situacije so nepravilno parkiranje, motenje javnega reda na zelenicah in igriščih, odlaganje odpadkov, uporaba javnih površin v nasprotju z občinskimi odloki ali kršitve hišnega reda v večstanovanjskih stavbah. V takih primerih ima redar zakonsko pravico vzpostaviti postopek in ugotoviti identiteto osebe.

Ko zavrnitev postane prekršek

Zavrnitev identifikacije ne ostane brez posledic. V praksi redar v takem primeru obvesti policijo, ki nato potrdi identiteto osebe in izreče globo. Voden je ločen postopek: eden za prvotni prekršek, drugi za zavrnitev sodelovanja v nadzoru. Ker gre za oviranje uradnega postopanja, je lahko globa višja kot za samo kršitev odloka. Redar tudi ni dolžan “dokazovati” pooblastila na kraju dogodka, saj ga za nadzor nad občinskimi odloki po samem zakonu že ima.

Zakaj prihaja do nesporazumov?

Najpogostejša zmota je prepričanje, da osebni dokument pokažemo samo policistu. Druga se nanaša na to, da redar “ne sme legitimirati”, ker ni del državnega organa. Tretja pa, da je pogovor z redarjem neobvezen. Vse troje je napačno. Redar ni varnostnik ali občinski nadzornik v zasebnem smislu, temveč uradna oseba z javnimi pooblastili. Odklonitev sodelovanja se zato obravnava kot kršitev postopka.

Kdaj je sodelovanje obvezno

Sodelovanje je obvezno vedno, ko redar nadzira področje, ki je v občinski pristojnosti. To vključuje:

  • mirujoči promet (parkirišča, cone, intervencijske površine),
  • javne površine (trgi, parki, igrišča, peš cone),
  • odlaganje in ravnanje z odpadki,
  • motnje javnega reda iz občinskih odlokov.

Ko redar vzpostavi postopek, se oseba šteje kot udeleženec v uradnem nadzoru in identifikacijo mora omogočiti.

Delitve: