AktualnoGospodarstvo

Kje so danes naše ikone? Slovenske znamke v objemu tujine in pozabe

Forbes Slovenija poroča, da so številne kultne slovenske potrošniške blagovne znamke, ki so zaznamovale otroštvo in mladost starejših generacij, danes v večini v tuji lasti ali pa so celo izginile s trga. Med tistimi, ki so se bolje obdržale, so živilske znamke, kot so Laško, Union, Radenska, Donat in Gorenjka, čeprav imajo tudi te večinoma tuje lastnike. Usoda drugih znamk, kot so Mura, Rog in Tomos, pa je bila precej bolj negotova.

Kaj se je zgodilo z njimi?

Nekatere nekoč velike znamke, kot je čevljarsko podjetje Peko iz Tržiča, so končale v stečaju. Blagovno znamko Peko je leta 2018 na dražbi kupila Alpina, ki je bila kasneje, leta 2022, tudi sama prodana češkemu podjetju.

Tekstilni velikan Mura iz Murske Sobote je doživel tri stečaje, blagovno znamko pa je leta 2020 za simbolično ceno kupil pevec Jan Plestenjak. V prostorih nekdanje Murine tovarne je aprila letos podjetje Uvecto znova zagnalo proizvodnjo oblačil.

Tudi kolesa Rog, ki so nastajala v Ljubljani do leta 1991, so doživela burno pot. Znamka je večkrat zamenjala lastnika, nazadnje pa jo je leta 2018 kupilo prekmursko podjetje Turna, ki še danes proizvaja kultna kolesa Pony.

Primorski izdelovalec motornih koles Tomos, ustanovljen leta 1954, je proizvodnjo v Kopru ustavil leta 2012 in čeprav je blagovno znamko ohranil, so poskusi oživitve pod licenčnimi pogodbami propadli.

Mesna industrija Primorske (MIP), znana po “Kraljici mortadeli Gorica” in pašteti Kekec, je šla v stečaj. Znamki MIP in Kraljica mortadela Gorica so kupile Celjske mesnine, pašteto Kekec pa je prevzelo podjetje Osem, ki ga je pred kratkim kupila hrvaška živilska skupina Atlantic Droga Kolinska.

Mineralno vodo Radenska je leta 2015 prevzela češka skupina Kofola, medtem ko sta pivi Laško in Union od leta 2015 v lasti nizozemskega pivovarja Heinekena.

Čokolada Gorenjka pa je od leta 2015 del hrvaške živilske skupine Podravka, saj je vključena v portfelj ljubljanskega Žita.

Redka izjema je modna znamka Toper, ki je po stečaju leta 1992 leta 2008 znova našla pot na trg pod novim lastnikom. Leta 2013 ga je prevzela Sara Stepanjan. Nova lastnica želi posel razviti, vključno s širitvijo po jadranski regiji in rastjo prihodkov

Delitve: