Maribor sistematično gradi mrežo kolesarskih poti, ki skupaj s sistemom MBajk postajajo temelj trajnostne mobilnosti v mestu. Kako pa je mesto ob Dravi pripravljeno na še večje širitev kolesarskih stez? Odgovor smo poiskali na Mestni občini Maribor.
Posodobitev kolesarske mreže
Kot so nam povedali, “mestna občina Maribor sistematično širi in posodablja kolesarsko mrežo v skladu s strategijo trajnostne mobilnosti. Kratkoročno so v pripravi novi odseki kolesarskih poti, ki bodo povezali obstoječe mreže, zlasti v mestnem središču in ob glavnih prometnicah. Dolgoročno pa si prizadevamo vzpostaviti celovito mrežo varnih kolesarskih poti, ki bo pokrivala vse mestne četrti in povezovala urbano območje z okoliškimi naselji”, so sporočili.
Cilj je preseči 70 postaj
Trenutno ima sistem MBajk kar 39 postaj, ki imajo skupno več kot 300 koles. Na občini menijo, da je ta sistem zelo uspešen. Število uporabnikov in število izposoj je namreč v porastu. “Statistike kažejo, da povprečna vožnja traja približno 13 minut, kar potrjuje njegovo učinkovitost znotraj koncepta 15-minutnega mesta.
Širitev se bo še nadaljevala – cilj je preseči 70 postaj, ki bodo umeščene v vse mestne četrti ter bližino šol, trgovin, zdravstvenih ustanov in drugih ključnih storitev.
Vizija Mestne občine Maribor
“Vizija je povečati delež poti, opravljenih s kolesom in javnim prevozom ter zmanjšati odvisnost od osebnih avtomobilov zlasti za kratke razdalje. Naš cilj je, da bo čim več vsakodnevnih poti – do šole, službe, trgovine ali zdravnika – mogoče opraviti peš, s kolesom ali z javnim prevozom in sicer v največ 15 minutah”, so prepričani na Občini. Glede razvoja in ustreznosti infrastrukture, namenjene tudi električnim kolesom in skirojem pa upoštevajo razvoj t.i. mikromobilnosti.
Mesto se osredotoča na zagotavljanje varnih in dostopnih poti ter ustrezne infrastrukture za podporo uporabi teh prevoznih sredstev.
V treh letih 1.835.000 izposoj
Z delovanjem in priljubljenostjo so zadovoljni tudi na Europlakatu, ki upravlja s sistemom MBajk. Kot so sporočili, “že od samega zagona, 21. aprila 2022, so kolesa MBajk zelo priljubljena. V dobrih treh letih – do srede septembra 2025 – je bilo opravljenih več kot 1.835.000 izposoj, od tega letos že okrog 400.000. Praktično vse vožnje so bile krajše od ene ure in torej za uporabnike brezplačne.
Doslej smo v sistemu zabeležili več kot 43.000 uporabnikov, od tega je več kot 20.000 aktivnih z veljavno letno članarino.
Največ izposoj v središču mesta
Sporočili so tudi, da ja kar polovica vseh izposoj opravljena na desetih postajah v središču mesta. Med najbolj obiskanimi so postaje v križišču Gosposvetske ceste in Turnerjeve ulice, Telemach na Glavnem trgu in na Strossmayerjevi ulici ob tržnici. Največ izposoj v dnevu beležimo med 14. in 16. uro, tudi še popoldne do 18. ure. Več izposoj je tudi zjutraj med 7. in 8. uro. V septembru se je število izposoj v primerjavi z avgustom povečalo.”
Največ izposoj v enem dnevu pa je bilo 17. oktobra 2023, ko je bilo skupno opravljenih kar 3956 voženj. To je v povprečju po 15 izposoj na vsako kolo, projekt pa se je izkazal za izjemno priljubljenega. “Sodelovanje z Mestno občino Maribor je dobro. Pri Europlakatu skrbimo za reden servis koles in vzdrževanje sistema, medtem ko je širitev sistema vključno z določanjem lokacij za nove postaje v domeni občine. V domeni občine je tudi razvoj kolesarske infrastrukture.”