V zadnjih letih postaja umetna inteligenca (UI) ena ključnih tehnologij, ki vpliva na različna področja družbe, vključno z izobraževanjem. Slovenske univerze se zavedajo te spremembe in se aktivno pripravljajo na vključevanje umetne inteligence v študijski proces. Pogledali smo, kako univerzi v Ljubljani in Mariboru urejata uporabo UI in katere izzive ter priložnosti vidita v tej digitalni preobrazbi.
Tako Ljubljana kot Maribor že razvijata strategije za odgovorno in premišljeno uporabo UI, pri čemer obe univerzi poudarjata pomen etike, digitalne pismenosti in raziskovalnega pristopa, vendar z različnim poudarkom in izvedbo.
UL z jasnimi smernicami: akademska integriteta in kritična uporaba UI v ospredju
Na Univerzi v Ljubljani so septembra 2023 pripravili priporočila za uporabo umetne inteligence, namenjena študentom in zaposlenim. Ključno vodilo je ohranjanje akademske integritete, kar med drugim vključuje navajanje uporabljenih UI orodij, kritično vrednotenje rezultatov in prevzem odgovornosti za vsebino.
Pomembno je razumevanje omejitev umetne inteligence in njene morebitne pristranskosti, pa tudi odgovorno nalaganje podatkov v tovrstna orodja, poudarjajo na UL.
“To med drugim vključuje tudi 1) ustrezno navajanje uporabljenih orodij, ki so pomembno/bistveno ustvarjalno prispevala k vsebini dela, in priznavanje ustvarjalne vloge umetne inteligence v raziskovalnem in umetniškem procesu, 2) preverjanje ter kritično ovrednotenje rezultatov, ki jih ustvarijo sistemi umetne inteligence, ter razumevanje njihove omejitve in morebitne pristranskosti, 3) prevzemanje odgovornosti za vsebino dela in navajanje primarnih znanstvenih virov – s tem med drugim krepimo pomen in vlogo digitalne pismenosti ter negujemo kritično misel, 4) odgovorno nalaganje podatkov, informacij in dokumentov v orodja umetne inteligence,” pojasnjujejo.
Študente spodbujajo k uporabi UI v izobraževalne namene tudi z delavnicami – v okviru Digitalnega ULTRA maratona so lani izvedli srečanje o uporabi generativnih orodij, kot je ChatGPT. V okviru Microsoft licence imajo študenti na voljo Copilot, široko pa se uporablja tudi brezplačna orodja, kot sta ChatGPT in DeepL.
V maju letos je UL organizirala celodnevno konferenco o umetni inteligenci, namenjeno razpravi o izzivih in možnostih UI v izobraževanju, etiki, metodologiji ter pravnih okvirih. Tehnološki razvoj se dopolnjuje še z načrtovanim superračunalnikom, ki bo omogočil hitrejši razvoj velikih jezikovnih modelov. Študenti, vključeni v raziskovalno delo, bodo te zmogljivosti lahko začeli uporabljati že v zgodnjih fazah študija, so nam še pojasnili z UL.
UM s celostnim pristopom: trajnostna preobrazba, kurikularne spremembe in odgovorna raba UI
Univerza v Mariboru se vključevanja UI loteva skozi širši koncept digitalne in trajnostne preobrazbe. V okviru 23 projektov, financiranih iz Načrta za okrevanje in odpornost, je umetna inteligenca postala del študijskih vsebin na več področjih – ne le v tehniki, temveč tudi v humanistiki, medicini, družboslovju in ekonomiji.
“Namen načrtovanih aktivnosti je doseči kurikularno prenovo in spremembe za zeleno, odporno, trajnostno in digitalno povezano univerzo. Aktivnosti, ki smo jih pričeli izvajati 1. 7. 2022 se bodo nadaljevale vse do konca leta 2025,” so pojasnili.
Študente na UM ozaveščajo o odgovorni rabi generativnih orodij in jih opozarjajo, da se bistvo izobraževanja skriva v poti do znanja: “Na UM spodbujamo odgovorno uporabo teh orodij v pedagoškem procesu, in sicer ob zavedanju, da je potrebno študentke in študente ozaveščati o tem, da je cilj izobraževanja predvsem pot in ne samo rezultat, ki ga dosežemo na koncu poti. Na poti namreč pridobimo vsa potrebna znanja, spretnosti in kompetence, ki nas pripeljejo do želenega rezultata.”
UM je konec leta 2023 izdala institucionalne smernice za uporabo generativne UI. Dokument določa pravila glede navajanja virov, preverjanja vsebin ter opozarja na morebitne sankcije ob neustrezni rabi. Fakultete so bile pozvane, naj glede na strokovno specifiko razvijejo še dodatne, interne smernice.
Na področju tehnologije je UM upravljavec lastnega prototipnega superračunalnika HPC Maister, ki je dostopen tudi zunanjim raziskovalcem. Superračunalnik HPC Vega, ki je lociran na IZUM-u, prav tako deluje v širši povezavi z univerzo.
“Na Univerzi v Mariboru smo bili vodilni partner pri uvedbi superračunalništva v Vzhodno kohezijsko regijo. Bi pa /…/ opozorili, da je bil v sklopu tega projekta na UM vzpostavljen prototipni računalnik HPC Maister. UM je v skladu s svojo politiko odprtega dostopa do raziskovalne opreme zagotavljala in še zmerom zagotavlja dostop in uporabo HPC Maister slovenskim in tujim raziskovalcem. Superračunalnik HPC Vega je lociran ter v upravljanju na IZUM-u, kjer lahko tudi pridobite vse podatke,” so nam pojasnili.
Odgovornost, etika in širša dostopnost orodij
Tako UL kot UM poudarjata pomen etike, digitalne pismenosti in zavestne uporabe umetne inteligence. Ljubljanska univerza se osredotoča na centralizirane smernice in dostop do orodij, Mariborska pa na vgradnjo UI v študijske načrte ter dolgoročne cilje trajnostne družbe.
Obe univerzi podpirata uporabo umetne inteligence v izobraževanju – vendar ne brez pomislekov. Kot izpostavljajo na UM: “Zavedati se moramo, da do znanja ni bližnjic.”
Kot dobre prakse iz tujine UM navaja integracijo UI v osebne tutorje, avtomatsko ocenjevanje nalog pri programiranju, vključitev etike v vse študijske smeri ter množične tečaje za digitalno opismenjevanje – vse s ciljem, da se UI uporablja premišljeno, odgovorno in v dobro študentov.
“Na drugih univerzah po svetu se kot izjemno uspešni kažejo primeri, kot je integracija umetne inteligence v osebne tutorje, kjer UI podpira individualizirano učenje in sprotno prilagajanje vsebin glede na napredek študenta. Zanimiv je tudi primer uporabe UI za avtomatsko ocenjevanje in povratne informacije pri programiranju, kar bistveno razbremeni učitelje in izboljša kakovost učenja. Lahko bi uporabili kak primer dobre prakse na področju etične vzgoje, saj se UI vključuje na vsa študijska področja prek obveznih predmetov o družbenem vplivu tehnologije. Razvit je bil tudi brezplačen tečaj o elementih umetne inteligence, ki je postal globalni vzor za množično digitalno opismenjevanje o umetni inteligenci,” so pojasnili.