Evropski parlament je sprejel pomembne spremembe zakonodaje, s katerimi bodo prepovedi vožnje zaradi hudih prometnih prekrškov veljale v vseh državah članicah Evropske unije. Gre za korak naprej pri uveljavljanju načela »eden vozniški prekršek – ena kazen po vsej EU« ter pri zaščiti varnosti v cestnem prometu.
Konec »luknje v sistemu«
Do zdaj so vozniki, ki so jim v eni državi EU prepovedali vožnjo, pogosto lahko vozili v drugih državah, vključno s tisto, ki jim je izdala vozniško dovoljenje. Zaradi pomanjkanja samodejnega meddržavnega obveščanja je približno 40 % prometnih prekrškov, storjenih v tujini, ostalo nekaznovanih.
Po novem bo prepoved vožnje, izdana v eni državi članici, veljala po celotni Evropski uniji, tudi če je bilo vozniško dovoljenje izdano drugje. Ukrep se nanaša na hude prekrške, kot so vožnja pod vplivom alkohola ali drog, znatna prekoračitev hitrosti ter kršitve, ki povzročijo smrt ali hude telesne poškodbe.
15 dni za odvzem dovoljenja
Ko država članica izreče prepoved vožnje, mora o tem obvestiti državo, ki je vozniku izdala vozniško dovoljenje. Ta ima nato 15 dni časa, da dovoljenje odvzame, s čimer vozniku prepove vožnjo kjerkoli v EU za čas trajanja kazni.
Nekatere izjeme pa ostajajo, če prekršek ne bi bil kazniv po zakonodaji druge države, lahko ta zavrne izvršitev prepovedi. Razlike med državami obstajajo predvsem glede dovoljenih ravni alkohola ali omejitev hitrosti. Tako bo na primer začasna prepoved zaradi prekoračitve hitrosti veljala po vsej EU le, če voznik preseže omejitev za vsaj 50 km/h.
Digitalno dovoljenje bo postalo primarni format
Drugi del zakonodajnega svežnja prinaša posodobitev sistema vozniških dovoljenj. Uvedeno bo digitalno dovoljenje, dostopno prek pametnega telefona, ki bo sčasoma postalo primarni format v EU, čeprav bodo fizične kartice še vedno na voljo.
Za nove voznike bo uvedena dvoletna poskusna doba s strožjimi kaznimi za vožnjo pod vplivom alkohola, neuporabo varnostnega pasu ali nepravilno uporabo otroških sedežev. Sedemnajstletniki bodo lahko pridobili dovoljenje, vendar bodo morali do 18. leta voziti v spremstvu izkušenega voznika.
Da bi se EU spopadla s pomanjkanjem voznikov tovornjakov in avtobusov, nova pravila prav tako znižujejo minimalno starost za pridobitev vozniškega dovoljenja: 18 let za voznike tovornjakov in 21 let za voznike avtobusov.
Večji poudarek na varni vožnji
Novo usposabljanje voznikov bo posvečalo več pozornosti nevarnostim mrtvih kotov, motenjem med vožnjo (npr. uporabi mobilnih telefonov) ter interakciji z ranljivimi udeleženci v prometu, to so pešci in kolesarji.
Vozniška dovoljenja bodo veljavna:
- 15 let za avtomobile in motorna kolesa,
- 5 let za tovornjake in avtobuse.
Države lahko te roke skrajšajo za voznike, starejše od 65 let. Nova pravila bodo morale države članice prenesti v svojo zakonodajo v treh letih. Z njimi EU sledi cilju »Vizija nič«, ki predvideva prepolovitev števila smrtnih žrtev v prometu do leta 2030. A pot do cilja bo zahtevna, saj je leta 2024 na evropskih cestah umrlo približno 19.800 ljudi, kar je le 3 % manj kot leto prej.