Gospodarstvo

Trgovine polne poceni krompirja iz tujine, slovenski kmetje v skrbeh

Slovenski pridelovalci krompirja se soočajo z najtežjimi razmerami v zadnjih desetih letih. Suša je močno zmanjšala pridelek, hkrati pa je na police slovenskih trgovin prišel poceni krompir iz tujine. Odkupne cene so se sesule, kmetijske organizacije pa pozivajo k ukrepanju in spodbujanju nakupa domačih izdelkov.

Predsednik Kmetijske zadruge Cerklje Janez Okorn je razkril, da je upad pridelka “več kot 60-odstoten, ponekod celo za 80 odstotkov, tako da pričakujemo pač pomoč države na tem področju.”

Dumpinški uvoz in prenizke cene

Okorn je hkrati opozoril, da je pridelek na Gorenjskem ponekod povsem uničen, dodatno težavo pa predstavlja preplavljenost trga s krompirjem iz Francije, Nemčije in Nizozemske. “Z odkupno ceno trenutno nismo zadovoljni zaradi tega, ker je drastično nizka, posledica pa je dumpinški uvoz krompirja. S prodajno ceno praktično ne pokrivamo niti polovice proizvodnih stroškov,” je poudaril.

Po njegovih besedah so cene letos za polovico nižje kot lani in znašajo le 25 do 30 centov na kilogram.

Vodja kmetijskega svetovanja na KGZS Kranj Robert Golc pa je spomnil, da je država pri krompirju samooskrbna v manj kot 40 odstotkih. Na policah se tako pogosto znajde krompir tudi iz tretjih držav. “V kmetijski javni svetovalni službi pomagamo slovenskim kmetom tudi pri tehnološkem svetovanju … Tudi v sezoni, kot je letošnja, smo imeli precejšnje tehnološke izzive, ki smo jih bolj ali manj uspešno rešili,” je pojasnil.

Posebej kritičen je bil do praks trgovcev: “V določenih primerih obstajajo primeri, ko se trgovec zavestno odloči in prodaja v maloprodaji pod nižjo ceno, kot je nabavna cena, ker s tem seveda privlači kupce … To v bistvu uničuje na dolgi rok interes za pridelavo.”

Potrebna je podpora lokalni verigi

Predsednik Zadružne zveze Slovenije Borut Florjančič je nadalje izpostavil potrebo po krepitvi prehranske verige: “S tem bomo dosegli še eno ključno stvar – koncentracijo, ki smo jo žal na področju krompirja zadruge precej izgubile, da bo nas kmet kot član ali nečlan jemal kot ključnega partnerja.”

Predsednik KGZS Jože Podgoršek pa poziva kupce, naj raje posegajo po domačem krompirju: “Tudi sami pozivamo trgovce, naj namenijo več prostora slovenskemu krompirju na samih prodajnih policah.”

Delitve: