Večina Slovencev ima do tega trenutka zagotovo že vsaj v načrtu, če ne že rezervirano, dopustovanje na hrvaški obali. Slednja vsako leto bolj preseneča z visokimi cenami, tudi v živilskih trgovinah. Te pa se, kot kaže raziskava Ekonomskega inštituta Zagreb, močno razlikujejo glede na regijo.
Raziskavo sta izvedla Marina Tkalec in Ivan Žilić z Ekonomskega inštituta Zagreb. Zajela je 8,18 milijona cen za več kot 116.000 izdelkov v 776 prodajalnah 11 trgovskih verig in pokriva območje, kjer živi 76,6 % prebivalstva.
Obalne regije in Zagreb med najdražjimi
Analiza več kot 8 milijonov cen iz skoraj 800 trgovin na Hrvaškem je razkrila velike razlike v cenah med regijami in mesti. Najdražje so obalne županije in Zagreb, najcenejše pa notranjost države.
Od sredine maja morajo sicer trgovci poleg trenutne cene prikazovati tudi t. i. sidrno ceno, veljavno 2. maja. Cene določenih izdelkov morajo dnevno posodabljati na spletu in jih objavljati v digitalni obliki za lažjo primerjavo.
Kateri izdelki in trgovci so zajeti?
Ukrepa veljata za maloprodajne trgovce (supermarketi, hipermarketi, diskonti, cash&carry), ki ustvarijo 72 % prometa, a imajo le petino vseh prodajnih mest. Nanašata se na hrano, pijačo, kozmetiko, izdelke za osebno higieno in gospodinjstvo, ki skupaj predstavljajo 30,6 % potrošniške košarice.
Najdražje in najcenejše županije
Najdražje županije:
- Zadrska (+7,9 %)
- Dubrovačko-neretvanska (+7,4 %)
- Istrska (+5,8 %)
- Šibeniško-kninska (+5,7 %)
- Splitsko-dalmatinska (+5,1 %)
- Mesto Zagreb (+5 %)
Najcenejše:
- Sisaško-moslavška (referenčna)
- Koprivniško-križevska (+0,8 %)
- Požeško-slavonska (+1,7 %)
Velika nihanja pri istih izdelkih
- Primer kefirja Vindija (1 kg):
Cena od 2,09 € do 3,19 € (11 različnih cen)
- Primer Coca-Cola Zero (1 L):
Cena od 1,40 € do 1,85 € (13 različnih cen)
Analiza sicer temelji na podatkih s 15. maja in ne vključuje akcij, popustov ali cen iz manjših trgovin, ki sicer predstavljajo kar 80 % vseh prodajnih mest. Kljub temu potrjuje velike razlike v cenah, tudi znotraj iste županije ali celo med trgovinami iste verige.