Gospodarstvo

Afera vetrnica: Novi dokumenti razkrivajo, da je bil razpis najverjetneje oddan vnaprej

Afera vertnica: Razpis najverjetneje oddan vnaprej

Zgodba o več kot 20 let stari turški vetrnici, ki so jo Dravske elektrarne kupile kot novo, dobiva nove razsežnosti. Portal Necenzurirano.si razkriva dodatne dokumente, fotografije in pričevanja, ki kažejo, da bi lahko vodstvo državnega podjetja že bistveno prej ugotovilo, da projekt v Loškem Potoku ne poteka skladno s pravili in da prodajalec Hmezad TMT verjetno nikoli ni bil naključno izbran.

Na Holdingu Slovenske elektrarne (HSE) naj bi po informacijah portala v prihodnjih dneh zaključili notranjo revizijo, ki jo je opravila služba za skladnost poslovanja. Nadzorni svet, ki ga vodi Tomaž Štokelj, bo poročilo obravnaval do konca meseca. Kako in ali so nameravali ukrepati, uradno še ni znano.

Omenjeni portal je pridobil dokumente, fotografije in pričevanja, ki kažejo:

  • da je Hmezad TMT zelo verjetno vedel vnaprej, da bo izbran;
  • da bi Dravske elektrarne že novembra 2024 lahko ugotovile, da vetrnica ni nova, temveč stara in poškodovana;
  • da je vodstvo podjetja kljub temu januarja 2025 izplačalo drugi obrok kupnine v višini 348.500 evrov;
  • da so že na začetku postavljanja konstrukcije imeli fotografije poškodovanih delov, ki so jih razlagali kot “manjše napake”.

Kako je Hmezad TMT postal favorit?

Razpis za vetrnico Mali Log je bil objavljen decembra 2023. Dravske elektrarne so vnaprej določile, da bodo za projekt plačale največ 2,3 milijona evrov.

A po prejemu uradne ponudbe Hmezada TMT, vredne skoraj 2,49 milijona, so si premislile. Sredstva so zvišali na 2,54 milijona evrov, natančno 46 tisoč evrov več od ponudbe izbranega podjetja. Brez te spremembe Hmezad TMT sploh ne bi izpolnjeval razpisnih pogojev.

Portal nadalje razkriva, da je vodja projekta Anamarija Mrgole že tri mesece pred razpisom (septembra 2023) pridobila informativno ponudbo prav od Hmezada TMT. Hkrati naj bi se z njihovim predstavnikom Matjažem Zupancem pogovarjala o tem, kako prirediti razpis.

Po podatkih Necenzurirano.si je Zupanc celo zahteval predčasne meritve na lokaciji, še preden je razpis sploh obstajal. Na vprašanja o teh informacijah so v Dravskih elektrarnah za portal odgovorili le, da “jih zaradi preiskave trenutno ne komentiramo”.

Zakaj v Kopru ni bilo tehničnega pregleda?

Ladja z vetrnico je v Luko Koper prispela 28. novembra 2024. A Dravske elektrarne niso poslale inženirjev. Namesto strokovnjakov je na teren šla zgolj Mrgole, ki po lastnih poročilih ni opazila ničesar spornega. Vodstvu je poslala le fotografije zapakiranih paketov.

Njihova razlaga danes, pa se glasi: “Vodja projekta je bila 29. novembra 2024 prisotna v Luki Koper z namenom pregleda skladnosti in potrditve kosovnice s transportno dokumentacijo.” A Dravske elektrarne so po tem opravile drugo plačilo, še preden je bila vetrnica sploh razpakirana.

Kdaj so se pojavili dokazi o poškodbah?

Vetrnica je bila na lokacijo prepeljana 24. januarja 2025. Že naslednji dan so vodilni v podjetju prejeli fotografije razpok na ohišju, poškodovanih elis, obrabljenih vijakov, manjkajočih delov in slabo zatesnjenih panelov.

Tudi generalni direktor Damjan Semet naj bi bil seznanjen z vsem gradivom. Več strokovnjakov, ki jim je portal Necenzurirano.si pokazal fotografije, je dejalo, da je “že na prvi pogled jasno, da gre za rabljeno in nevarno konstrukcijo”. Dravske elektrarne pa so pojasnjevale, da gre za “manjše napake, ki so nastale pri prevozu in skladiščenju”. Kasneje izdelano poročilo Elektroinštituta Milan Vidmar je to oceno povsem zavrnilo.

Lopatice iz leta 2000, elektronika iz 2012

Interni gradbeni nadzor je ob montaži hitro opazil, da deli vetrnice niso v originalni embalaži, so različnih starosti in so bili očitno rabljeni.

Po navedbah portala so bile lopatice označene z letnicami 2000 in 2001, elektronski deli pa s 2012. Napise naj bi v Turčiji preprosto “pozabili odstraniti”. Dravske elektrarne sicer pojasnjujejo, da so izvajalca takoj pozvali k odpravi neskladnosti, vendar pa je bilo že tedaj jasno, da problem ni v “manjših napakah”, ampak v tem, da je bila celotna vetrnica sestavljena iz stare opreme.

Delitve: