Brezplačni javni prevoz za učence, dijake in študente še ni na voljo, kljub temu, da je ideja že bila predlagana Državnemu zboru. Eden izmed predlogov Zakona za urejanje položaja študentov (ZUPŠ-2), ki so ga pripravili pri Študentski organizaciji Slovenije, je vseboval tudi pobudo, da bi dijaki in študenti imeli brezplačen javni potniški promet.
Kdo je kriv za zavrnitev predloga?
Državni zbor je omenjeni zakon sicer soglasno sprejel 19. novembra, pri čemer so naslovili sedem točk oz. predlogov izvirnega predloga zakona. Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo je predlog zavrnilo. In zakaj je bil ta predlog zavrnjen? S vprašanji smo se obrnili na omenjeno ministrstvo.
Navajanje na javna in trajnostna prevozna sredstva
Predvsem mladi bi se morali navajati na javna in trajnostna prevozna sredstva in mobilnost, hkrati pa bi to tudi krepilo subvencioniranje javnega prevoza. Kako se odločitev za zavrnitev predloga sklada z državnimi cilji na področju zmanjševanja emisij in spodbujanja trajnostne mobilnosti?
Kot odgovarjajo predstavniki na omenjeni instituciji, “Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo (v nadaljevanju: MOPE) se strinja, da se morajo ravno mladi navajati na javna in trajnostna prevozna sredstva in mobilnost. MOPE se zavzema, podpira in spodbuja krepitev trajnostne mobilnost z uporabo javnega potniškega prometa za vse kategorije potnikov, predvsem za mlade.”

Kdo je upravičen do subvencioniranega prevoza?
Kot nadaljujejo, “V ta namen so skladno z 114.b členom Zakona o prevozih v cestnem prometu (v nadaljnjem besedilu: ZPCP-2) upravičenci do subvencioniranega prevoza vsi, ki izpolnjujejo pogoje, določene v 114.b členu ZPCP-2. To pomeni, da niso vpisani v evidenco brezposelnih oseb in se izobražujejo po veljavnih izobraževalnih in študijskih programih ter imajo status učenca/dijaka/študenta/osebe, ki se izredno izobražuje po programih poklicnega, strokovnega in splošnega izobraževanja.”
Cena letne vozovnice znaša okroglih 200 eurov
Prav tako izpostavljajo, “V zadnjih letih smo uporabo javnega potniškega prometa upravičencem do subvencioniranega prevoza omogočili ne samo za potrebe izobraževanja od kraja bivanja do kraja izobraževanja, temveč neomejeno na celotnem območju RS in sicer celo leto (vozovnica Slovenija). Cena letne subvencionirane vozovnice Slovenija za dijake in študente je 200 EUR, torej mesečni strošek 16,60 EUR. Število uporabnikov subvencioniranega prevoza med mladimi se iz leta v leto postopoma povečuje. Izboljšali smo tudi ponudbo prevozov zlasti v konicah, vključno med vikendi.”

Povečanje števila uporabnikov
Število uporabnikov javnega prometa v Sloveniji se (očitno) iz leta v leto povečuje. “V letu 2019 je bilo 94.877 uporabnikov, v letu 2020 je bilo 94.298 uporabnikov, v letu 2021 80.992 uporabnikov, v letu 2022 89.206 uporabnikov, v letu 2023 92.050 uporabnikov, v letu 2024 95.857 uporabnikov ter v letu 2025 99.324 uporabnikov. Glede na dejstvo, da se število uporabnikov subvencioniranega prevoza iz leta v leto povečuje, ocenjujemo, da se s tem bistveno prispeva k zmanjševanju emisij in spodbujanju uporabe javnega potniškega prometa.”
Velik finančni pritisk
Izpostavljamo, da zagotavljanje in razvoj javnih prevozov v Republiki Sloveniji predstavlja veliko finančno breme proračuna RS,
ter da je treba zagotavljati, da njegovi koristniki prispevajo ustrezen delež k stroškom”, še povejo na ministrstvu. Kritično pa izpostavijo dejstvo, da stroški tega predstavljajo finančni pritisk na družbo. “Upravičenci do subvencioniranih vozovnic plačajo približno tretjino polne vrednosti vozovnice, pri čemer tudi polna vrednost vozovnice ne krije celotnih stroškov prevoza. Razliko zagotavlja država preko nadomestila prevoznikom.”
Cilji trajnostne mobilnosti
Ustrezna cenovna politika javnega prevoza zato prispeva k ciljem trajnostne mobilnosti saj, po mnenju MOPE, omogoča dolgoročno finančno vzdržnost sistema javnega prevoza. “Obenem pa tudi daje ustrezen signal, da je k skupnim dobrinam treba prispevati. Če se stroški ne pokrivajo iz prihodkov, jih je treba pokrivati iz davkov, kar tudi povzroča finančni pritisk na družbo.”
Zadostna pobuda za prehod na javni potniški promet
Za zaključek še opozorijo na dejstvo, da trenutni sistem subvencioniranih vozovnic za študente in dijake zadostno spodbuja prehod na javni prevoz in niso potrebni dodatni cenovni koraki. “Kot že navedeno zgoraj, imajo vsi študentje in dijaki možnost subvencioniranega prevoza, vozovnico lahko koristijo celo koledarsko leto, cena letne subvencionirane vozovnice Slovenija za dijake in študente je 200 EUR, mesečni strošek 16,6 EUR, kar ocenjujemo kot zadostno spodbudo za prehod oziroma uporabo javnega potniškega prometa.”
Bistvo zavrnitve
Ključni in glavni razlog, zakaj je Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo (MOPE) zavrnilo predlog za brezplačen javni prevoz za mlade, je torej finančni pritisk na državni proračun in potreba po dolgoročni finančni vzdržnosti sistema javnega prevoza. MOPE torej meni, da bi brezplačen prevoz ogrozil dolgoročno finančno stabilnost sistema in da je obstoječa subvencija (200 EUR na leto) že dovolj močna spodbuda.













